torsdag 23. juni 2011

Dovner fingrene dine bort?

Vedvarer dette over tid, kan det være at du har Karpaltunnel syndrom. 

Jeg har hatt symptomer i 10 år før jeg forstod hva det var. Fingrene dovner bort mens du holder på med tungt arbeid som for eksempel når en holder en elektrisk drill eller bruker en elektrisk hekksaks eller lignende. Jeg opplevde også lammelser og smerter i armene om natten, noe som førte til oppvåkning. Nå kan du sikkert spørre deg om det er syklingen som har medført dette. Og jeg har også spurt ekspertisen om det. Kirurgen kunne heldigvis avkrefte det, og jeg vet jo med meg selv at jeg har hatt plager i perioder hvor jeg ikke har brukt landeveissykkelen like aktivt.

Jeg tror likevel at om du har trange forhold for nervebanene kan syklingen forverre symptomene og kanskje utløse at fingrene dovner bort underveis på turen. Mine nervebaner var utsatt for økt press av en muskelanomali som presset på kanalen. Symptomene måtte komme før eller senere. Selv om jeg har operert begge hendene nå i vinter har jeg fremdeles noen symptomer. Det kommer av at arrvevet etter operasjonen i seg selv presser på nerven. Det kan ta inntil 1 år etter operasjon før det blir optimal bedring i forhold til dette. 

Jeg har nå likevel forsøkt en hel masse for å få sykkelturene mine til å bli så fri som mulig fra dovne fingre. Først av alt kan det være lurt å være bevisst på at du bytter stilling på hendene så ofte som mulig. Kjenner du at fingrene dovner, forsøk å slapp helt av i hånden i noen sekunder. La hånden hvile på styret og unngå å støtte deg på hånden. Da kan dovningen forsvinne en liten stund. En annen ting du kan forsøke er å stille setet litt lenger bak på sykkelen. Dette står nevnt på siden Bikefysio

Jeg refererer her: For eksempel, folk som får mye verk i armer/skulder/nakke har som regel for mye vekt på hendene når de sykler. Disse kan forsøke å flytte setet lengre bak. Prøv 6-8 mm i starten. Husk at en skal kunne sitte og sykle og plutselig slippe styret uten å falle fremover.

Det siste jeg har forsøkt, er å ha gele under styretapen:


Da må du begynne med å ta av den gamle styretapen.

Så klistrer du geléen på før du fester den nye styretapen igjen.

Den andre siden...


Og det kan også være lurt å bruke sykkelhansker med gelé i.
Det høres nok ikke så veldig kult ut det her, men jeg syns det virker kjempebra. Geléen tar bort vibrasjoner fra veibanen og utjevner trykket på nervebanen. 

Du får garantert en bedre tur!

2 kommentarer:

  1. Blir det ikke fryktelig vanskelig å drikke gel'en når du gjemmer den under styreteipen?
    ;-)

    Neida, veldig gode tips dette her, Marianne. Håper du får en kjempetur til Oslo!

    SvarSlett
  2. Nei det er ikke så farlig om jeg ikke får tak i gelen... Du har nok bare sett meg ta en "gel" en gang, og jeg kommer aldri til å gjøre det mer.

    Jeg glemte forresten å fortelle om alt det dumme jeg har prøvd, som for eksempel bruk av drikkesekk. Det blir jo bare mer vekt på hendene da. Og om den gangen jeg brukte en slags filt inni hanskene. Det regnet og var iskaldt. Det førte jo bare til at musklene i hånden ble frosne og utrolig stive.

    Men jeg gleder meg nå likevel til lørdag og Oslotur, ja!

    Jeg ønsker deg, Ove, og alle dere andre som skal delta i Styrkeprøven en flott og god tur på Lørdag!

    SvarSlett