søndag 17. oktober 2010

Slyngetrening med TerapiMaster.

Slyngetrening eller Sling Exercise Terapy S-E-T er en treningsform utviklet av norske fysioterapeuter for behandling og trening av lidelser i muskel og skjelettapparatet. Slyngetreningen gjøres i et treningsapparat kalt TerapiMaster. En gjør øvelsene med kroppen hengende i slynger som kan justeres etter et "persienneprinnsipp". Øvelsene gjøres med egen kropp som belastning. Slyngene bidrar til at kroppen må mobilisere kjernemuskulatur og tvinger frem aktivisering av flere muskler som støtte for bevegelsene.

Her kan du se et eksempel hvor Kjetil Andrè Aamodt i Terapi Master. Det er ganske imponerende! Muligheten for å variere mellom ulike øvelser er stor.

S-E-T-konseptet tar utgangspunkt i å gjenopprette blant annet sansemotorisk kontroll, styrke, utholdenhet og kondisjon, for derved å øke kroppens toleranse for påkjenning. I denne prosessen inngår det norskproduserte TerapiMaster-systemet som et vesentlig element, da det blant annet egner seg godt til trening både i åpen og lukket kinetisk kjede samt til opptrening av sansemotorisk kontroll (Kirsola 2000).

Selv har jeg hatt Terapi Master i 5-6 år nå, men ikke helt klart å utnytte potensialet i treningsformen før det siste året. Smertene i kroppen gjorde meg lite motivert for trening og jeg hadde ikke nok tro på at treningsformen kunne avhjelpe vanskene. Det var først etter at Osteopaten på Ganddal sa Du blir ikke bedre hvis ikke du følger øvelsene du har fått av fysiotereapeuten din. Gjør litt øvelser hver dag, så blir det en vane. Og jeg fullførte argumentasjonsrekken selv: Da blir det kanskje unntaksvis at du ikke får gjort det.

Jeg begynte så smått å innføre trening under barne-tv, ca 15 minutter hver dag. Selv om det ikke ble gjort hver dag, ble det nå i hvertfall oftere enn tidligere. Styrken og stabiliteten begynte å komme tilbake. Likevel var det ikke før jeg fikk øvelser spesielt rettet mot The weak link at jeg fikk virkelig fremgang. The weak link er en muskel som er for svak til å gjøre sin del av arbeidet når den skal fungere sammen med andre muskler i en aktivitet

Jeg har etterhvert lært at øvelsene skal gjøres så tunge at du ikke klarer mer enn 4 repetisjoner. Så skal de gjentas i 3 serier. Hvis jeg ikke har tid til å gjøre alle øvelsene på en kveld, skal jeg velge ut noen få øvelser som jeg gjør i 3 serier. Da får jeg brukt muskelen skikkelig og kan få effekt av øvelsen. I starten klate jeg for eksempel så vidt å få tak i muskelene som skulle til for øvelsen Ett-bens hamstringstrekk. Det var til å grine av! Men tanken som motiverte meg til å fortsette med øvelsene var at det ganske raskt dannes flere nerveforbindelser til muskelen. Det fører til at du opplever deg selv som sterkere selv om det tar lengre tid før muskelfibrene i seg selv blir sterkere. Og jeg ble sterkere. Men om det går det en uke uten at jeg gjør hamstringstrekk, kan jeg kjenne bekkenplagene igjen. Så jeg fortsetter å gjøre øvelsene. Nå når jeg forstår hvor virksomt det er og har kommet igang med treningen, kan jeg klare meg fint med øvelser 2-3 ganger i uken. På tross av utfordringene jeg har hatt, klarte jeg likevel å sykle Styrkeprøven Trondheim-Oslo i juni 2010!

Dette er de fire grunnøvelsene jeg startet med i September 2009.

Ettbens planke, tre løft på hvert ben 30 sek i 3 serier
Ettbens sideliggende planke, tre løft på hvert ben 30 sek i 3 serier
Ettbens seteløft, tre løft på hvert ben 30 sek i 3 serier
Ettbens hamstringstrekk, fire repetisjoner på hvert ben i 3 serier

Du finner varianter av de to siste øvelsene på Redcord sine sider.

Ved påsketider da jeg begynte å sykle mer ute, kjente jeg at jeg trengte flere øvelser også på overkroppen. Da begynte jeg med Armhev og Håndstående i terapimaster.

Armhev: Jeg gjør fremdeles en lettere variant med knærne i gulvet.
Håndstående i terapimaster: Denne øvelsen har jeg ikke funnet noen video av på nettet, men den er kjempegøy. Hadde jeg tatt denne øvelsen mer jevnlig, kunne jeg vel snart stått på hendene. Du starter i mageliggende posisjon, legger anklene i slyngene, går opp i håndstående og beveger deg bakover med hendene som en baklengs trillebår-øvelse inntill du har bena så høyt du klarer, kanskje nesten i taket! Så går du ned igjen til utgangsposisjonen. Her må du være sterk nok i magemusklene før du prøver deg.

Se sidene til Redcord for å lese om andres erfringer medbruk av TerapiMaster.
Andre som har skrevet om treningsformen er Aftenposten og Treningsmagasinet.

Referanser:
Sling Exercise Therapy - S-E-T. Et konsept for aktiv behandling og trening ved lidelser i muskel-skjelettapparatet, Gitle Kirsola, Fysioterapeuten nr 12/2000.
http://www.redcord.no/

1 kommentar:

  1. Er kommet ut en bok som slyngetrening nå, kalt `slyngetrening` hvor en kan finne over 80 illustrerte øvelser som en kan gjøre i slyngene.
    Inne i boken finner en også sportspesifikke øvelser for fotball, løping, klatring m.m

    SvarSlett