søndag 16. januar 2011

Styrketrening

- for syklister med bekkenplager. Jeg hadde nylig et vondt tilbakefall og tenkte at nå må jeg gjøre det eneste jeg vet virker. Nemlig å trene styrke. Utholdenhetstreningen setter jeg på vent, for hva skal jeg med utholdenhet om jeg ikke har styrke til å tåle den? Jeg tror egentlig at lungekapasiteten er ganske lett å trene opp den. Men hva hjelper det når kroppen min bruker så mye ekstra krefter på å skli ut i alle retninger? Løsningen må nok derfor bli et sterkere fokus på styrketrening enn det jeg egentlig har lyst til... Belønningen er forhåpentligvis at jeg klarer dagene mine uten så mye vondt og at jeg kan sykle uten å belastningskader.

Derfor tenkte jeg å dele en litt mer detaljert beskrivelse av hvilke styrkeøvelser jeg har tenkt til å bruke nå i vinter. Jeg har tidligere skrevet mer generelt om slyngetrening, så dere må gjerne lese mer om prinsippene jeg skrev om da. De øvelsene jeg viser her har jeg fått under veiledning av en dyktig fysioterapeut.

Ettbens hamstringstrekk 4 rep på hver fot i tre serier.
Sideliggende planke 30 sek x 3 rep på hver fot i tre serier.
Ettbens planke 30 sek x 3 rep på hver fot i tre serier.
Ettbens bekkenløft 30 sek x 3 rep på hver fot i tre serier.
Knebøy med vektstang og utfall fremover 4 x 3 rep på hver fot.
Knebøy med vektstang og utfall bakover 4 x 3 rep på hver fot.
Ryggstrekk (som jeg kaller det) med vektstang 8 x 3 rep.

Alle disse øvelsene tar ganske mye tid egentlig. Jeg forsøker å dele dem over fire kvelder. Da går det på ca en halvtime hver kveld.

Og så må vi ikke glemme å trene armer og nakke, selv om det ikke akkurat er førsteprioritet for meg.

Jeg håper strategien min skal virke godt og ser frem til mer stabilitet i kroppen.

Om du prøver deg på noen av øvelsene får du ha lykke til du også!

2 kommentarer:

  1. Det ligger en god del instruksjonsvideoer for slyngetrening hos olympiatoppen også. Det er noe bedre lys på de videoene.

    http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/basistrening/styrke/slyngetrening/page296.html

    SvarSlett
  2. Ja, det ligger noen gode videoer der. Jeg tror det er lurt å velge noen få sentrale øvelser og gjøre dem riktig og godt. Jeg har fått instruksjon hos fysioterapeut og har derfor fulgt anbefalinger i forhold til hvor godt mine ledd samarbeider. Jeg har ikke sett akkurat disse ett-bens øvelsene demonstrert på nett, men det fins jo mange andre øvelser som virker bra de også.

    SvarSlett